Økt statlig driftstilskudd til Romsdalmuseet

Publisert: 3. Dec 2023
Sist endret: 3. Dec 2023

Økt statlig driftstilskudd til Romsdalmuseet

Budsjettforliket mellom Sosialistisk Venstreparti (SV) og Regjeringspartiene Senterpartiet (SP) og Arbeiderpartiet (AP) medfører at Romsdalsmuseet får økt sitt årlige statlige driftstilskudd med kr 500 000,- for 2024 og påfølgende år. Bakgrunnen for økningen er overtagelsen av Fred Kavlis barndomshjem Kavli Moen Gård i Eresfjord.

SV la inn denne økningen i sitt alternative budsjett og forslaget overlevde altså helt inn til det endelige budsjettforliket. - Dette er en gledens dag, sier Romsdalsmuseets direktør Hans-Olav Solli og legger til: - Romsdalsmuseet er stor takk skyldig Rauma-ordfører Yvonne Wold som bidro sterkt til at SV sitt forslag kom på plass. De lokale stortingspolitikerne Aase Kristin Ask Bakke (AP) og Geir Inge Lien (SP) har ogå bidratt, men uten at dette var en del av SV sitt alternative budsjett hadde det ikke blitt vedtatt.

Stor jubel blant Romsdalsmuseets ansatte da økningen i driftstilskuddet ble kjent.

For ytterligere opplysninger kontakt museumsdirektør Hans-Olav Solli, tlf 948 26 305.