Kafé-utstilling: Norsk Tysk kulturutveksling på 1900-tallet

Dato: 23. Jun 2023 - 25. Aug 2023
Tid: 11:00
Sted: Krona - Kafé Mali

Norsk-tyske kulturkontakter i første halvdel av 1900-tallet er ofte forbundet med historiske og politiske vendepunkter. Særlig på Vestlandet - i landsdelene Hardanger, Sogn og Sunnfjord samt Sunnmøre og Romsdal - kom kunstnere, filosofer og intellektuelle i kontakt under vidt forskjellige forhold: gjennom    turist- og utdanningsreiser, i krigs- og okkupasjonssammenheng, gjennom flukt og eksil, men også gjennom overføring av litteratur gjennom lesing og oversettelse.

På plakatene som er utstilt i Kafé-området på Krona, synliggjør disse kulturelle treffpunktene for det rurale Vestlandet på denne tiden. Utstillingen er et resultat av et internasjonalt og tverrfaglig samarbeid mellom       prosjektdeltakere fra vitenskapelige og kulturelle institusjoner i Tyskland, Østerrike og Norge. På bakgrunn av vitenskapelig forskning og kildearbeid ble den norsk-tyske kulturoverføringen kartlagt. Dette er ment å gi en bredere oppfatning av kulturkontaktene på Vestlandet og å gi mer innsikt i nasjonal litteratur- og kultur-historiografi.

Utstillingen blir stående i Kafé Mali gjennom sommeren

Gratis inngang - Kafé Mali er åpen for servering.

Velkommen!

Prosjektet har mottatt økonomisk støtte fra følgende parter:
Internationalisierungsfonds der CAU Kiel

Deutsch-Norwegisches Studienzentrum an der CAU Kiel