Per Egil Aske - Jonas Lied-monolog.

Dato: 4. Aug 2024 - 4. Aug 2024
Tid: 09.30 - 16.45
Sted: Veøya

Bli med Sommerbåten til Veøya!

Dette arrangementet er en del av et stort program for Veøya sommeren 2024. Trykk her for å se hele programmet.

Historisk vandring, besøk i kirke og prestegard

Bli med på en historisk vandring med guide fra Romsdalsmuseet. Veøya har en spennende historie, og vi forteller om ulike arkeologiske funn og historiske hendelser. Du får besøke den unike steinkirka fra 1100-tallet og prestegarden.

«I dag meg, i morgen deg» – monolog ved Per Egil Aske

Med tillatelse fra Teatret Vårt presenterer Romsdalsmuseet et utdrag fra en monolog om Veøyas velgjører Jonas Lied. Stykket er skrevet av Erlend og Vidar Sandem og det er Morten Borgersen som har regien. Den som fremfører monolgen er Per Egil Aske, en velkjent skuespiller for venner av Teatret Vårt, blant annet fra Driving Miles. Han gestalter polarforskeren, forretningsmannen og globetrotteren Jonas Lied som etter eventyrlig liv slo seg ned på Sølsnes gård. Da Jonas Lied døde i 1969 ble han etter spesiell tillatelse gravlagt på Veøya. Mange av øyas besøkende stopper ettertenksomt ved hans gravsten hvor det står «I dag meg, I morgen deg».

Billetter

Billetter kan du kjøpe her:   Billetter her!

Billetten inkluderer:

- historisk vandring med Romsdalsmuseets guide

- besøk inn i prestegarden etter en kort innføring i prestegardshistorie

- monolog ved Per Egil Aske

- båttransport

- mulighet for å delta i tidebønn i Veøy gamle kirke i regi av Kirka i Molde (ca 10 minutter).

TIPS: ta med alt du trenger av mat og drikke, samt bekledning til å være ute hele dagen. Anbefaler også sitteunderlag.

Båtrute fra Vestnes/Molde:

Avgang fra Vestnes 09:30 (Kataholmen, Vestnes sentrum)
Avgang fra Molde 10:00 (Sjøfronten, Torget 2, 6413 Molde)
Ankomst Veøya 10:35
Avgang fra Veøya 15:40
Ankomst Vestnes 16:15
Ankomst Molde 16:45

Båtrute fra Nesjestranda:

Avgang fra Nesjestranda 10:50 (Nesjestranda småbåthavn, Hamnevikbøen)
Ankomst Veøya 11:00
Avgang fra Veøya 15:10