Utstillingsåpning Mitt Herbarium - Ragna Kvernberg, malerier og trykk

Dato: 23. Jun 2024 - 23. Jun 2024
Tid: 12:00
Sted: Nesset prestegard

Velkommen til åpningen av sommerutstillingen på Nesset prestegard!

Om utstillingsåpningen

På utstillingsåpningen 23.juni vil vi invitere publikum til å bli bedre kjent med kunstneren gjennom en kunstnersamtale.

Erik Fostervoll og André Sjåvåg vil gi oss et musikkinnslag. Eresfjord husflidslag selger rømmegrøt, vafler og kaffe.

Omvisning og kafe åpen fra 1200 til 1500.

Åpningsseansen med musikk fra 1230 til 1330.

Om utstillingen

Ragna Kvernberg er kjent for mange gjennom bl.a. Rose Atelier i Molde, der hun har virket som heltids kunstner i over 20 år, hatt mange utstillinger og holdt kurs og drevet malegruppen "Babette" siden 2004. Nå stiller  kunstneren ut i Fjøsen på Nesset prestegard med utstillingen "Mitt Herbarium". Ragna arbeider primært med malerier i akryl, og monotopi,  som er en grafisk teknikk som gir ett enkelt trykk i motsetning til vanlige grafikk som gir flere trykk fra samme plate. Hennes billedspråk er forenkling og abstraksjon.

I arbeidet med denne utstillingen har hun tatt utgangspunkt i den fysiske planten, vært på turer til gamle Nesset kommune for å gi meg selv en forbindelse til det herbariet som var hennes inspirasjon til prosjektet: Herbariet av Arne Jakobsen, laget i Nesset kommune først på 40-tallet. Her forteller kunstneren selv om sin utstilling:

Jeg har ikke hatt som mål å få med flest mulig planter  på utstillingen. Noen blir skapt i ulike uttrykk og teknikker knyttet til en bestemt plante, andre malt intuitivt som en sum av inntrykk. Utstillingen viser at jeg er opptatt av strek og tegning. Vår og sommer framkaller et lett uttrykk, natt og dag har ulik tyngde. Jord, høst og hviletid viser jeg i maleriene med mørkere og tettere koloritt.

I mitt herbarium er alle årstidene med. Jeg er opptatt av det vi ikke ser, men som er nødvendig, slik som frøet og hviletid. Det vakre kan ha mange slags uttrykk for å være sant. Det kan gjerne ha en motstand i seg, slik at betrakteren kan leve med bildet og oppleve noe nytt  over tid. Å bli berørt av det vakre er en verdi i seg selv. Det var en hovedgrunn til at jeg ikke greidde å  gi slipp på det gamle herbariet som kom meg i hende: Flid, respekt for tid, håndverk og estetikk.  Det står ikke i motsetning til at jeg også ønsker å formidle  andre verdier:  det dyrebare  biologiske  mangfoldet  det er nødvendig å hegne om. Vi må øke bevisstheten om at alt liv henger sammen.

Jeg er opptatt av kontraster, noe utstillingen viser. Underveis kan jeg i perioder jobbe lenge med å skape levende flater før jeg vet veien videre. I akryl er dette en  egnet metode, jeg varierer i redskap, konsistens og utprøving av farger som ikke opplagt  harmonerer. I akvarell og tusjtegning er det «ingen vei tilbake». Jeg må tørre å sette spor, men  er redd for det som er unødvendig for ikke å drepe det friske, levende uttrykket.

Dette er en salgsutstilling med ca 35 verk : akryl , tegning og mixed media, alle til salgs.

Utstillingen på Nesset prestegard vil være en utstillingen med mange nye verker.