Rikholdig sommerprogram på Veøya i 2023

Publisert: 11. mai 2023
Sist endret: 1. jan. 2024

Rikholdig sommerprogram på Veøya i 2023

Romsdalsmuseet er stolt av å kunne presentere et rikholdig program på Veøya i sommer. Hør bare på dette; Edvard Hoem holder foredrag helga 1.-2. juli,  8.-9. juli fremføres et musikkspill om Syvstjerne-prestene, 15. juli blir det konsert med folkesanger Unni Boksasp, 16. juli gir Daniel Herskedal en eksklusiv solokonsert, 22.-23. juli blir det utvidet guiding med Brit Solli og 29.-30. juli fremfører Per Egil Aske en monolog om Jonas Lied. I tillegg vil det 24.-25. juni, samt 6. og 13. august bli «Skattejakt for barn». For alle dager gjelder det at det blir historisk vandring med besøk i kirke og prestegard.

I et samarbeid med Gassror IKS er det mulig for Romsdalsmuseet å presentere alt dette uten å legge på billettprisen til publikum. Tilbudet er utviklet i samarbeid med The Northwest Experience og Molde Næringsforum og er en del av prosjektet «Sommerbåten». Det vil gå båt fra Vestnes, Molde, Nesjestranda og Åfarnes eller Rødven.

Se nærmere detaljer om programmet og kjøp billetter på Romsdalsmuseets hjemmeside (Billettlenke nedenfor).

Mer om de ulike programpostene:

Edvard Hoem - Veøy på 1800-talet. Jordmora og presten Stub, veien mot et demokratisk Norge.

Romsdalsmuseet er veldig glad for at Edvard Hoem hadde mulighet til å bli en del av programmet på helgeturene til Veøya. Lørdag 1. og søndag 2. juli vil han holde foredrag om Veøy og jordmorvesenet som vokste frem på 1800-tallet. Han vil snakke om presten Stub, det vil si «Gamle-Stubben», men også om amtmann Even Hammer som både tok initiativ til jordmorvesenet og dømte barnemordersker til døden. Dette blir en litt ny vinkling på forfatterens tidligere foredrag om boka «Jordmor på Jorda». Foto: Paal Audestad

Syvstjerne-presteneSyvstjerneprestene

Et musikkspill med Veøy-prest Thomas von Westen i begivenhetenes sentrum. Vi befinner oss på begynnelsen av 1700-tallet. Kongeriket er involvert i mange og lange kriger. Sju lokale prester fra Romsdal og Nordmøre med Thomas Von Westen i spissen er dypt bekymret over den moralske tilstanden blant folket. Prestene mener kongeriket lider av undersåttenes syndefulle liv. De bestemmer seg for å ta affære og møtes i kirka ute på Veøya for å legge en plan. Forteller er Morten Øveraas og han har med seg skuespillere fra Vestnes teaterlag.

Unni BoksaspUnni Boksasp - «Songar gjennom tusen år»

Den Spellemann-vinnende folkesangeren Unni Boksasp fra Tingvoll gjør en eksklusiv solokonsert i Veøy gamle kirke med fokus på sangtradisjonen fra nordvestkysten, og særlig da Romsdal og Nordmøre. Det er sangene etter kvinnene langs kysten hun kommer til å fokusere på.
Foto: Cathrine Dokken

Daniel Herskedal - akustisk solokonsert på Veøya

Daniel Herskedal

Etter suksessen på Womex i fjor skal Herskedal spille solokonserter på flere europeiske festivaler i sommer. Den eneste i Norge blir på Veøya 16. juli. Det som skiller denne konserten fra de andre er at den bli helt akustisk. Her kommer man helt tett på Herskedal, i et format der kun musiker og rom skaper og former lyden.  I forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014 skrev Herskedal bestillingsverket «Gjenklang fra Veøya». Skissene til verket skrev han mens han oppholdt seg på Veøya en uke mutters alene og fikk tid til å ta inn og la seg inspirere av Veøyas historiske sus. Noe av denne musikken vil bli presentert på konserten 16. juli. i tillegg til folketoner, meditative improvisasjoner og innslag fra spellemannprisvinneralbumet «Call For Winter» - alt som kler Veøy gamle kirke sin fantastisk akustikk og atmosfære.
Foto: Knut Aaserud

Brit SolliBrit Solli - over 30 års forskning på Veøya!

Arkeolog, professor Brit Solli tilbrakte til sammen 12 måneder på Veøya tidlig på 1990-tallet mens hun gjorde utgravingene som ledet til hennes doktoravhandling. 22. og 23. juli kan du bli med henne på en utvidet guide-tur hvor du får førstehånds informasjon fra hun som kjenner Veøyas arkeologiske hemmeligheter best.
Foto: Kjartan Prøven Hauglid

«I dag meg, i morgen deg» – monolog ved Per Egil Aske

Per Egil Aske, Foto: Nathionalteateret

Med tillatelse fra Teatret Vårt presenterer Romsdalsmuseet et utdrag fra en monolog om Veøyas velgjører Jonas Lied. Stykket er skrevet av Erlend og Vidar Sandem og det er Morten Borgersen som har regien. Den som fremfører monolgen er Per Egil Aske, en velkjent skuespiller for venner av Teatret Vårt, blant annet fra Driving Miles. Han gestalter polarforskeren, forretningsmannen og globetrotteren Jonas Lied som etter eventyrlig liv slo seg ned på Sølsnes gård. Da Jonas Lied døde i 1969 ble han etter spesiell tillatelse gravlagt på Veøya. Mange av øyas besøkende stopper ettertenksomt ved hans gravsten hvor det står «I dag meg, I morgen deg».
Foto: Nathionalteateret

For ytterligere opplysninger kontakt museumsdirektør Hans-Olav Solli, tlf 948 26 305.

Mer informasjon og billetter