Utstillingsåpning Ellisif Hals, Gitte Eidslått, Jokob Simonson og Susanne Skeide - verker i utvalg

Dato: 20. Apr 2024 - 20. Apr 2024
Tid: 14:00
Sted: Krona, Skiftende utstilling

Velkommen til utstillingsåpning av en spennende gruppeutstilling med Ellisif Hals, Gitte Eidslott, Jakob Simonson og Susanne Skeide.

For første gang skal de Malmøbaserte kunstnerne fra fylket vårt, Ellisif Hals og Gitte Eidslott, stille ut med en stor utstilling i Molde. Med i utstillingen er også de to kunstnerne Jacob Simonson og Susanne Skeide. Utstillingen byr på et bredt utvalg av bilder og i ulike teknikker samt skulpturer. Velkommen til et spennende kunstnermøte på Krona!

Ellisif Hals (1981) er en kunstner som er oppvokst på Julsundet i Molde og bor i Malmø. Hun er utdannet på Kunsthøyskolen i Oslo og jobber med utgangspunkt i grafikk og da spesielt koldnål på kobber. Hun eksperimenterer med ulike måter å bruke trykk på, blant annet som collage av lagvis utskjæringer, der detaljer fra hvert ark blir en del av det ferdige bildet. Med i utstillingen har kunstneren også også en video med medprodusentene Yuvia Maini, animatør, og Cassius Lambert, musiker.

Gitte Eidslott (1985) er født i Ålesund, men bor og virker i Malmø. Hun jobber med nesten-monokrome malerier av akryl i ulike format som hun gjør ristninger i. Arbeidene står i dialog med hverandre, der bevegelse, fargekombinasjoner og strukturer er sentrale elementer. Hvert verk kan leses som én del av en større historie. Det som går igjen er et ikke-hierarkisk bildesyn, der ulike deler av bildet har lik vekt. Det er mer tilstand enn komposisjon. Overflatene kan tolkes som en urepresenterbar og ordløs plass, og bevegelsene i overflatene som en metafor for et samfunn som stadig er i bevegelse. Gitte Eidslott er bl.a. utdannet ved Akademin Valand, Göteborg og Akademie der bildenden Künste, Wien.

Susanne Skeide (1982) er bosatt i Bergen. Utdannelsen har hun fra Grafikklinjen ved Kunsthøgskolen i Oslo og Kunstakademiet i Trondheim. Skeide arbeider hovedsakelig innenfor teknikkene tegning, grafikk og skulptur. På Romsdalsmuseet viser hun et utvalg grafiske verk og pastellmalerier. Begreper hun utforsker i kunsten er grenser, overganger og kontinuitet. Motivene kretser rundt menneskekroppen og natur. Skeide og Ellisif Hals møttes som studenter på Kunsthøgskolen, og har siden 2006 samarbeidet som en duo.

Jakob Simonson (1974), er fascinert av det som er i ferd med å bli til noe eller nettopp har vært noe og forandrer seg, flytter eller forsvinner; det som nesten er sett, er nesten der. På Romsdalsmuseet viser han fragmenter fra to serier med verk. «Pellicula» er aske siktet i forskjellige kornstørrelser blandet med transparent akrylemulsjon og rullet i hundrevis av tynne lag på transparent polyesterfilm. «Hold» er svarte oksiderte jernplater midlertidig holdt sammen av sveisemagneter. Jakob Simonson er født i Skara, men bor og jobber i Malmø. Han er utdannet ved Nordic Academy of Art i Karleby, Finland, Konsthögskolan Valand i Gøteborg og med en MFA fra Konsthögskolan i Malmö.

Det er en spennende gruppeutstilling vi kan by på når disse fire kunstnerne gjester Molde. Det er veldig flott å vise ulike medier innen kunsten, og vi håper utstillingen vil pirre nysgjerrigheten til våre besøkende.

Åpningen vil være på Krona, enkel servering - gratis inngang!

VELKOMMEN!

Utstillingen er en salgsutstilling